Ecuador, het laatste reisverslag! - Reisverslag uit Rotterdam, Nederland van Frank Schouten - WaarBenJij.nu Ecuador, het laatste reisverslag! - Reisverslag uit Rotterdam, Nederland van Frank Schouten - WaarBenJij.nu

Ecuador, het laatste reisverslag!

Door: Frank Schouten

Blijf op de hoogte en volg Frank

20 November 2014 | Nederland, Rotterdam

Hallo allemaal en welkom bij mijn laatste update! De laatste paar weken van mijn reis ben ik in een sneltrein door Ecuador gegaan en ben nu alweer gewend aan het rustige en koude Nederland ;)

Kort na mijn laatste update zou ik naar de Galapagos-eilanden gaan, dat is toch wat anders verlopen dan gepland... We hadden vertraging vanuit de hoofdstad, Quito, naar Quayaquil en moesten aldaar het vliegtuig uit. We hadden nog niet ontbeten en zagen dat we nog wat tijd hadden om een heerlijk ontbijtje te nuttigen. Die tijd hadden we dus niet. Bij aankomst bij de gate werd ons vriendelijk verteld dat ze ons al 3 keer hadden omgeroepen en om niet nog meer vertraging op te lopen onze bagage er al uit aan het vissen waren en het dus onmogelijk was om naar de Galapagos te gaan... Mogelijk een andere vlucht... 3 dagen later... In lichte paniek zijn we met de verantwoordelijke meegelopen naar het sevicecenter, en hij vertelde ons morgen nog een poging te doen. Wij guayaguil in (achteraf nog best wel leuk, ondanks dat het niet op het programma stond) en de volgende dag braaf gemeld bij het servicecenter. 30 minuten voordat de vlucht ging toch maar de brutale vraag gesteld of we nog mee konden. Oh, nee, dat gaat niet meer, overmorgen kan je het weer proberen... Ja dag! Na een kort beraad hebben we besloten het programma om te gooien en op het laatst naar de Galapagos te gaan. Tickets voor over 1,5 week konden we gelukkig bevestigen en hoefden we maar 25 dollar voor te betalen. Direct hebben we een busrit naar activiteiten- en partystadje, Baños, gepakt, waar we de volgende dag op de mountainbike zaten om de mooie omgeving met grote watervallen te ontdekken.

Zo hebben we met de canopy (zipline) loeihard door een kloof gezweefd, waarna we steil omhoog de kloof moesten beklimmen. El Diablo, de duivel, was een enorme waterval waar je onder kon kruipen en zeiknat kon worden, check! Daarna hebben we ons drooggeschommeld op een aardige hoogte met prachtig uitzicht over het Andes-gebergte. In het donker zijn we toen zonder licht naar beneden gefietst, beetje eng, maar wel avontuur! De dag erna zijn we gaan raften, dit was in vergelijking met het raften in Colombia, niet moeilijk, klasse 2-3 rapids (in Colombia hadden we klasse 5), waardoor er veel tijd was om per ongeluk, expres om te slaan en van de ene raft op de andere raft te klimmen. Daarna zijn we direct door gaan Canyoningen (langs een waterval naar beneden klauteren). Paar sprongen in het diepe, een niet goed werkende rem van de zipline en een gekneusde teen later hebben we een stapavond in Baños gehad, waar we de volgende dag slapend de bus hebben gepakt naar Quito, waar we kaartjes hadden geboekt voor een concert van onze landgenoot en wereldberoemde dj Armin van Buuren, of op zijn Ecuadoriaans gezegd: Armien. Die vent kan wel een plaatje draaien inderdaad, ondanks dat er geen bier geschonken werd genoten! De dag erna wederom al slapend de bus richting Latagunga gepakt, waar we voor de volgende dag een bergbeklimtocht naar de 5897 meter hoge 'Cotopaxi-berg' geboekt hebben.

Het leuke van deze berg is dat hij alleen snachts beklommen kan worden, aangezien het overdag te gevaarlijk is met smeldijs. Zo bevonden we ons om 23 uur savonds met volledige bepakking bij het begin van de beklimming op ca 4800 meter. De weg omhoog was ontzettend zwaar en stijl. Langzamerhand krijg je meer hoofdpijn, je wordt vermoeider en het wordt alsmaar steiler. Toen we nog 400 meter tot de top moesten vertelde hij ons dat we er nog 3-4 uur over zouden doen en het zou stijl omhoog worden. Helaas konden we het gezien de hoogteziekte en de uitputting niet meer opbrengen om nog langer de pikzwarte piste omhoog te lopen. Desalniettemin vertelde de gids dat wij het als 'onderzeeniveau-land' nog ontzettend goed gedaan hadden. De rest van de dag konden we niets meer dan op bed liggen...

Terug in Quito hebben we ons lichaam nog meer ontspanning gegeven door naar de natuurlijke hot pools, 'Papallacta', te gaan. De dag erna hebben we een kabelbaan naar een uitzichtpunt over de stad Quito gepakt, wat mooie plaatjes heeft opgeleverd. Quito betekent 'middelpunt van de aarde, in breedtegraden: 0'00, 0 graden, 0 graden. Oftewel daar moesten we natuurlijk ook heen, Mitad del Mundo genoemd. De noord- en de zuidpool liggen hier even ver van elkaar, waardoor je hier leuke trucjes kan doen. Als je een stop uit een bak met water haalt ontstaat er altijd een draaikolk, naar rechts of naar links, afhankelijk op welk halfrond je bent. Wanneer je precies op het midden van de halfronden bent ontstaat er geen draaikolk, ga je echter 2 meter naar het noorden of zuiden ontstaat er weer een draaikolk, erg apart! Als je op de evenaar loopt kan je, als je je ogen sluit, ook minder goed je evenwicht bewaren. Je kracht is ook minder als je op de evenaar staat. Een eitje kan je op een in hout geslagen spijker met een beetje inspanning precies rechtop laten staan. Als toevoeging kregen we uitgelegd hoe de strijders vroeger in deze streken de hoofden van hun vijanden van de schedel aftrokken en ze als trofee om hun nek hingen. Met als afsluiter van de dag in het presidentiële paleis nog een rondleiding gehad, waar we Vader Jacob op de vleugel mochten spelen. Toen in de zaal van de presidenten de scherpe vraag van keppie kwam welke president er niet corrupt was geweest werd er antwoord gegeven op welke het mínst corrupt was geweest... Ze wees er 2 aan van de 50... Viva Ecuador!

Paard rijden was de volgende activiteit, een leuke eerste ervaring, inclusief 20 doodsangsten, maar met de bergen van Ecuador om je heen een prachtige ervaring. De dag erna bevonden we ons in Otavalo, een stadje waar allerlei stammen uit Ecuador bijeenkomen om hun waar te verkopen, de gehele stad veranderd in een grote markt. Zo had je er ook de dierenmarkt met puppy's, koeien, geiten, ganzen, eenden, katten, cavia's, kippen, varkens, paarden, kortom alles! De meeste locals liepen in originele klederdracht, wat wederom prachtige plaatjes heeft opgeleverd!

Toen was het tijd voor onze 3de poging om naar de Galapagos te gaan, en gelukkig was ook in dit geval 3 maal scheepsrecht! Het geluk was echter nog steeds niet geheel aan onze zijde, bij aankomst hadden we te weinig toegangsgeld in cash, waardoor ons paspoort werd ingenomen. Daarnaast was het aan het regenen en was de boot vol die we naar een ander eiland (san christobal) wilden nemen. De volgende dag bevonden we ons op de boot richting san christobal. De Galapagos bestaat uit talloze eilanden, waarvan 3 grote: santa cruz (waar we op vlogen), san Christobal en Isabella (de grootste). Vanuit deze eilanden kan je dan trips doen. Zo hebben we op san christobal, na over wat zeehonden te moeten stappen in de haven, wat andere backpackers verzameld en zijn we met een taxi het eiland rond gereden. Eerst naar enorme landschildpadden met een lange nek, erna naar strand met veel zeehonden (waar je tussen kon zitten), blue footed boobies (zeevogels met blauwe poten) en zeeschildpadden. Verder was het strand nog mooi ook! Het bezoekje aan de vulkaan was een minder succes vanwege de mist kon je ca 5 meter zien ;) bij terugkomst zijn we naar een ander zeehondenstrand gegaan waar we talloze foto's hebben gemaakt van de slapende zeehonden, babyhondjes en twee vechtende mannetjeszeeleeuwen!

De dag erna zijn we gaan duiken bij 'Kickers Rock'. Kickers rock zijn 2 enorme rotsen, met een kloof tussen tussen beide met 20 meter diepte, waar je tussen ging duiken. Veel zeesterren, octopus, seamurrays, school galapagoshaaien langs de wand. Na de lunch nog een duik: schildpadden, sea lions, barracuda's, Ray's, Galapagos shark en als hoogtepunt: hamerheadsharks!!! Was een geweldige duik met aan het eind op 10 meter volledig out of air, waarop de divemaster eerst wees op de mooie octopus en bij herhaald het 'Ik ga bijna dood'-teken toch maar zijn reserve-regulator gegeven, waardoor ik voor de laatste minuten nog even wat zuurstof had.

Bij terugkomst zijn we gelijk door gegaan naar santa cruz. Daar een goede deal voor duiken gekregen, Seymour en Daphne. Volgende dag duiken aldaar met onderweg lekke band, weer veel gezien, met oa bijna boven op chillende haaien gaan liggen en een school (100+) eagle Ray's. Hierna een bezoekje gebracht aan het Charles Darwin center en bij de vismarkt een enorme snapper gegeten, je moest wel snel zijn, want er was ook een grote zeeleeuw op een aantal meter aan het aasen op je visje.

Volgende dag zijn we naar Isabella gegaan en hebben we gesnorkeld met ca 10 grote zeeschildpadden en een haai, allemaal op maximaal 2 meter diepte, waardoor de kleuren veel mooier zijn en dus mooie plaatjes heeft opgeleverd. Op het land hebben we wederom zeeleeuwen gezien, nu een soort kindercrèche, werd het genoemd, met allemaal baby-zeeleeuwtjes. Hier liepen ook Iguanas rond, leguanen die kunnen zwemmen. Je had hier rotsen die alleen aan een kant begroeiing hadden, vanwege de voornamelijk zuid-staande wind. Hier zagen we ook voor het eerst Galapagos-pinguïns. Het leuke van Isabella is dat je in de haven gewoon even kunt snorkelen, voornamelijk met zeeleeuwen, die jou misschien nog wel interessanter vinden dan jij hen. Koppeltje duiken vinden ze fantastisch, zeker wanneer jij dat doet, want dan ze dat graag tegelijktijdig met je mee!

De dag erna zijn we naar lava tunnels aan de kust gegaan, eerst langs een 'tussenstop eiland met een albatros, pelikanen en blue footed boobies. Die lava tunnels staan voor het grootste gedeelte onder zeewater, waardoor er ondiep haaien, zeeschildpadden en zeepaardjes (!) te zien was. Er waren ook allemaal netwerken met grotten en bruggetjes, wat het tot een snorkelparadijs maakte.

Voor de laatste keer terug naar santa cruz, waar we direct zijn gaan duiken bij een gave duikplek genaamd 'Gorden Rocks'. Dit was een oude vulkaan, waar nu de grotere beesten werden schoongemaakt door schoonmaakvisjes, een zogenaamd 'cleaning station'. Ervoor eerst nog even kort spelen met 10-tallen zeehonden alvorens we de duik gingen doen. Het was erg lastig duiken met veel stromingen die je naar beneden, boven en opzij drukten. We hadden geluk en hadden een sandfish gespot (een soort pre-historisch platte vis van circa 1 meter) en we hadden een hamerhaai 'in the blue' gezien!

De dag erna hebben we tussen een grote kloof gesnorkeld en aparte foto's gemaakt. Daarna door maar Tortuga bay en hebben we tussen de naar adem happende zeeschildpadden gekayaked. De dag erna hebben we de Galapagos afgesloten met een laatste duik bij gordon rocks en een kreeftje in de avond. Het geluk tijdens het vliegen was de volgende dag volledig teruggekeerd, want we kregen een upgrade naar de business-class!

Terug in Quito hadden we als laatste-dag-activiteit golfen geregeld en stonden we tussen de bergen op onze all-stars bij een poep-sjique golfclub een balletje te slaan! Toen was het tijd om na 3 maanden het heerlijke vertrouwelijke KLM-toestel in te stappen en zijn we met puree, groente en rundvlees naar huis gevlogen!

Tot zover mijn reis, bedankt voor het volgen en tot snel!

Xx en groetjes, Frank